Co to jest stan przedcukrzycowy?

„Cukier na czczo 110 mg/dl? Spokojnie! Nic się nie dzieje, przecież Pan nie umiera!” 

To prawda, nie umieracie. W czym więc problem? W tym, że bardzo często właściwa reakcja na stan przedcukrzycowy może ustrzec Was przed cukrzycą. Dlatego dziś wyjaśnię, czym jest stan przedcukrzycowy i co warto zrobić, jeśli dotyczy Ciebie lub Twoich bliskich.

Czym jest stan przedcukrzycowy?

Jeśli miałabym pokazać Wam na skali, gdzie znajduje się stan przedcukrzycowy to wyglądałoby to tak:

Stan przedcukrzycowy jest zaburzeniem, stanem alarmowym, bo mamy już problemy z prawidłowym poziomem cukru, ale nie kwalifikuje się on jeszcze do tego, aby zdiagnozować chorobę, jaką jest cukrzyca. I w zasadzie można uznać, że istnieją 2 różne stany przedcukrzycowe:

  • Nieprawidłowa glikemia na czczo. Jest to sytuacja, gdy w badaniach laboratoryjnych wynik stężenia glukozy na czczo wynosi między 100 a 125 mg/dl. 
  • Nieprawidłowa tolerancja glukozy. Jest to sytuacja, w której glikemia w 120 minucie testu obciążenia glukozą, w skrócie ogtt wynosi między 140 a 199 mg/dl. 

Gdy jeden lub dwa pomiary glikemii na czczo pokazują wynik między 100-125 mg/dl to jest to sytuacja, w której warto wykonać test OGTT, czyli doustny test obciążenia glukozą.

Co ciekawe, uważa się, że te kryteria nie zawsze pozwalają na to, aby wychwycić stan przedcukrzycowy u każdej osoby, która może go faktycznie mieć i że wciąż stan przedcukrzycowy jest niedodiagnozowany. Dlatego ostatnio ukazała się nowa informacja, w której IDF, międzynarodowa federacja diabetologiczna sugeruje wprowadzenie również docelowej wartości po jednej godzinie od wypicia 75 g glukozy u osób z grupy ryzyka wystąpienia cukrzycy.

Czy stan przedcukrzycowy jest czymś “normalnym” u osób po 65 roku życia?

Wielokrotnie dostawałam od Was pytania o to, czy jest coś takiego, jak cukier odpowiedni do wieku. Niestety coś takiego nie istnieje. Są jedne kryteria diagnostyczne cukrzycy i stanu przedcukrzycowego dla wszystkich dorosłych i nie łagodnieją one po np. 65 roku życia. U osób starszych obowiązują te same zakresy, o których wspomniałam wcześniej. 

Oczywiście, jeśli starsza osoba choruje już na cukrzycę to kryteria wyrównania cukrzycy mogą być łagodniejsze, szczególnie jeśli usilne dążenie do niższych cukrów skutkowałoby znacznym pogorszeniem jakości życia.

Zobaczcie jednak, że sytuacje są bardzo różne. Co innego, gdy mówimy 85 letniej, schorowanej kobiecie, która niewiele wychodzi z domu, sporo w życiu przeszła, nie zmieni już swojego stylu życia “proszę nie przejmować się tym cukrem 105 na czczo”, a co innego, gdy mamy 50-60 latka, który może jeszcze wiele lat przeżyć w dobrej kondycji jeśli tylko trochę schudnie, wprowadzi do swojej diety więcej warzyw i zacznie przynajmniej regularnie spacerować. 

Sama w swojej rodzinie mam przypadki osób, którym lekarz powiedział, że cukier 105 mg/dl na czczo to “norma w tym wieku” i nie trzeba jeszcze tabletek. Osoba, która coś takiego słyszy rozumie = aha, czyli jest dobrze, powinnam prowadzić taki sam styl życia, jak dotychczas, skoro tabletek nie trzeba. Nie muszę się starać.

Cukier między 100 a 125 mg/dl na czczo to lampka ostrzegawcza! Jeśli nic nie zmienisz w swoich nawykach to za parę lat będziesz mieć cukrzycę typu 2.

Wolisz obejrzeć film? Zapraszam!

Mam stan przedcukrzycowy – co powinienem zrobić?

Edukacja, edukacja i jeszcze raz wprowadzenie tej wiedzy w życie!

To jest ostatni moment, aby zapobiec cukrzycy typu 2, a nie ją leczyć. Zmiany w stylu życia, który Cię do tego momentu doprowadził to klucz do sukcesu. To nie musi być wywracanie swojego życia o 180 stopni i nagłe zrywy wielkiej motywacji, które szybko się kończą. To mogą być małe zmiany, ale wprowadzone już na całe życie. To ma być Twój nowy-stary sposób na życie, na odżywianie, regularny ruch. W wielu przypadkach to oznacza redukcję masy ciała i jej UTRZYMANIE.

Aktywność fizyczna – taka jaka lubisz lub taka, która jest obecnie możliwa. Ważne by było to minimum 150 minut tygodniowo, czyli np. we wtorek, czwartek i piątek po 1h na basenie czy rowerze. 

Bardzo często nasz styl życia tworzą po prostu nasze nawyki – te niekorzystne doprowadzają np. do cukrzycy typu 2. Jak zmienić te niekorzystne na korzystne w taki sposób, by już z nami zostały? Jest na to wiele sposobów, myślę, że te dwie książki „Atomowe nawyki” i „Jak zmienić złe dni na lepsze„, choć nie są o cukrzycy, to mogą pomóc Ci przy zmianie stylu życia na zdrowszy. Pewnie zastanawiacie się, kiedy wspomnę o lekach, bo to wiele osób ze stanem przedcukrzycowym już je stosuje. Czy to dobrze? Już wyjaśniam!

Czy na stan przedcukrzycowy trzeba brać leki?

Nie, nie u każdej osoby konieczne jest stosowanie leków.

Jeśli rozważa się, aby dodać do zmiany stylu życia leczenie farmakologiczne to przede wszystkim wtedy, gdy te zmiany w żywieniu i aktywności nie dają efektów.

Leki mogą być wprowadzone również wtedy, gdy mamy „2 stany przedcukrzycowe” czyli i nieprawidłową glikemię na czczo i nieprawidłową tolerancję glukozy lub jeden z nich, ale z czynnikami ryzyka jak BMI powyżej 35, mamy mniej niż 60 lat, jesteśmy kobietą po cukrzycy ciążowej. Wtedy zwykle stosuje się metforminę. Jeśli kwalifikujemy się do farmakologicznego leczenia nadwagi lub otyłości to wtedy rozważa się wprowadzenie najczęściej analogu GLP-1, czyli tych popularnych “zastrzyków” lub leczenie bariatryczne, czyli różne zabiegi np. w obrębie żołądka.

Problem z osobami ze stanem przedcukrzycowym jest taki, że na wizytach nikt nie ma dla Was czasu, aby porozmawiać godzinę o Waszym jedzeniu i aktywności, o Waszych nawykach. Z tego co mi piszecie to niestety te leki są przepisywane od razu z pominięciem edukacji dot. stylu życia. Z Waszych opowieści wynika też, że w zasadzie niewiele osób wierzy w to, że w ogóle warto Was edukować, bo i tak większość osób chce tabletkę i “mieć święty spokój”.

Jeśli potrzebujecie spotkania edukacyjnego, aby porozmawiać o Waszym stylu życia, stosowanych lekach czy suplementach, to zapraszam na indywidualne konsultacje.

Tutaj możesz zapoznać się z ofertą i wykupić konsultację.

Opinia p. Kasi

Czy stan przedcukrzycowy można cofnąć?

Tak, jak najbardziej. Co najważniejsze – to trwała zmiana stylu życia daje najlepsze, długoterminowe efekty jeśli chodzi o wyjście ze stanu przedcukrzycowego i utrzymanie prawidłowej glikemii. W większości przypadków warunkiem koniecznym jest redukcja masy ciała. Zmniejszenie masy ciała o nawet o 5-10% może zmniejszyć ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2 nawet o 50%.

Czy warto założyć CGM, gdy mam stan przedcukrzycowy?

Tak, ja uważam, że warto. Warunkiem koniecznym, aby takie postępowanie przyniosło więcej korzyści, niż szkód jest odpowiednia edukacja o podstawach żywienia, którą i tak osoba ze stanem przedcukrzycowym powinna przejść.

Widzę, że CGMy (tutaj przeczytasz o nich więcej) pomagają Wam przede wszystkim w końcu zrozumieć rolę indeksu i ładunku glikemicznego w praktyce. Uczą Was podejmowania lepszych wyborów żywieniowych, jeśli chodzi o utrzymanie prawidłowej glikemii. Są w zasadzie 2 najważniejsze rzeczy, które trzeba w takiej sytuacji wiedzieć.

Po pierwsze: nie zawsze dobra glikemia poposiłkowa oznacza, że produkt, który zjedliście jest zdrowy. Można mieć dobry cukier po snickersie i po karkówce. To nie oznacza, że takie produkty powinny pojawiać się w zdrowej diecie częściej. Dobry cukier to nie wszystko.

Po drugie: chęć obniżania ładunku glikemicznego posiłków nie powinna dziś się “za wszelką cenę”, czyli nie skutkowała dodawaniem tłuszczu do wszystkiego jak leci. Trzeba nauczyć się balansować między naszymi różnymi celami czyli najczęściej jest to: dobry cukier, ale też nie proszenie się o hipercholesterolemie i zawał oraz deficyt kaloryczny, jeśli kluczowa jest redukcja. Więcej o monitorowaniu glikemii znajdziecie w tym filmie oraz w moim webinarze, który znajdziecie w moim sklepie.

Pozostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *